Dusseldorf- Dubai-Johannesburg in 28 uur..

12 juli 2016 - Johannesburg South, Zuid-Afrika

dus.. Daar zijn we dan.. 24 uur in Zuid Afrika. Voorspoedige reis gehad met Emirates, ondanks de 8 uur overstap ging alles snel en soepel en dankzij de games in het vliegtuig heeft Milan zich geen moment verveeld. Tegen 22.30 hadden we alle (maar liefst 6 stuks en 116 kg bagage) en op weg naar de huurauto. Helaas hier de eerste kink in de kabel: de auto was niet beschikbaar, Gelukkig konden we een andere meekrijgen, een SUV,  maar deze moet dan de volgende dag omgeruild worden voor de "echte" 4 WD.
Gehuurde GPS ingesteld op het adres van het hotel en hop: het verkeer in: in een linkse auto en links rijden in het donker... voordat we goed en wel de parkeergarage uit waren reden we al tegen het verkeer in! Gelukkig was het niet zo druk en fout snel hersteld.
Hotel zou ongeveer een kwartier rijden van het vliegveld liggen. Eerst 3 km de ene weg, daarna 7 km andere... het zou nu toch in de buurt moeten komen.. Vervolgens 13 km de andere kant op en langzaam verlieten wij de stad en kregen we argwaan. Eerst denk je nog: ze spiegelen het altijd mooier voor dan dat het is, dus het zal wel verder zijn.... maar na een half uur uitgekomen te zijn op het ingevoerde adres bleek dit idd wel de goede straat te zijn, maar in de totaal verkeerde wijk van Johannesburg. Tja, een GPS heeft voor en nadelen ... met een ouderwetse kaart was dit waarschijnlijk niet gebeurd!

Volledig brak na 28 uur reizen maar weer half uur terug gereden naar de JUISTE wijk en daar konden we eindelijk gaan genieten van de nachtrust.
Nog een 2e hobbel genomen: we bleken geen geld te kunnen pinnen! Eerst nog gedacht dat het kwam omdat het geen maestro automaat was, maar toen in vanochtend wakker werd bedacht ik ineens dat ik lang geleden weleens iets had gelezen over een begrenzing van de betaalpas in Europa????
Gelukkig wifi beschikbaar in het hotel, en dan ligt de wereld aan je voeten! ING gebeld, en inderdaad: optie "wereld" moet aangezet worden op je betaalpas voordat je buiten de EU kunt pinnen. en ja, roestig natuurlijk, de laatste 17 jaar niet meer buiten europa geweest. Met een telefoontje gelukkig opgelost en we zijn direkt daarna naar de shopping mall gegaan om onze uitrusting en voorraad aan te vullen:
Dutch oven, koelbox op 12 volt, stoelen, koekepan, bijl en verzameling etenswaren voor de volgende dag ingeslagen. Dan nog even snel de auto omruilen op het vliegveld...
Dat liep even anders: we hebben ruim 3 uur moeten wachten voor de auto vanuit johannesburg centrum naar het airport kwam. Met een zeer drukke stuiterende Milan van het slaapgebrek voorwaar een opgave. Toen de auto er uiteindelijk was werd het al donker (dat is hier al om 18.00 uur) en de temperatuur gaat dan ook snel naar beneden: overdag rond de 22 graden, minimum rond de 5 graden. In ons appartement goed te doen, maar voor als we morgen gaan kamperen wel een dingetje! Dus maar een paar extra dekens aangeschaft. Mutsen, handschoenen en warme slaapzakken hadden we al, dus vanaf morgen kan het avontuur echt beginnen!
Ongeveer 5 uur rijden is de planning, van Kempton Park naar Hoedspruit via de panorama route.