Krugerpark

23 juli 2016 - Kruger National Park, Zuid-Afrika

So far voor de goede voornemens om te bloggen.... Vakantie is hard werken, geen tijd voor schrijven....
Vorige week eerst naar Moholoholo geweest. Ik vond het qua wildlife conservation minder dan de HESC, dit was meer een dierentuin. Minder conservatie, meer educatie en hands om experience. We hebben ons wel aangemeld als vrijwilliger, en mochten gieren uit de hand voeren. Gaaf! Best zwaar, zo'n vogel van 12 kg op je arm..
Ook een neushoornweesje, wiens moeder doodgegaan was aan blauwalg (ja, had hebben ze hier ook..) door het kamp zien rennen. Leuk!
De rondleiding werd gegeven door een rasechte zuidafrikaan, die de subtiliteit niet had uitgevonden. Zo kom hij zeer smakelijk vertellen over het slachten van olifantencarcassen die ze krijgen vanwege afschot in wildparken om aan de roofdieren te voeren, en waren de grapjes over het ANC ook niet van de lucht. Er waren ook 2 hyena's, zie heetten Luma en Kuma, "offcourse not Zuma, because that would be an offence to the hyena".
Een leeuw kunnen voeren en zelfs 2 luipaarden!!

Volgende dag naar Kruger, eerst 200 km rijden, boodschappen doen voor de komende dagen en naar kamp Berg en Dal.
Vervolgens in het schema waar we nu al een week inzitten: opstaan bij eerste licht, ochtendgamedrive, picknick onderweg. Dat is hier super geregeld, op een picknicksite staan stoelen en bankjes, is er een keuken en staan er braais om te gebruiken. Lekker ontbijten dus met eitjes met gebakken spek, en vervolgens al game drivend weer terug naar het camp. Dan even lekker chillen, zwemmen, ijsje eten oid en om een uur of 4 weer voor de avondgamedrive, tot 17.30 want dan gaat het hek dicht en moet je weer in het kamp zijn. Om 18.00 uur is het namelijk pikdonker. Sundownertje, en vervolgens de
braai aansteken en bbq of een stoofpotje uit de Dutch oven, en dan rond een uur of half 10 het tentje in. Ja, ja, safari is hard werken!!
En zo langzamerhand eelt op onze rechter wijsvinger van het fotograferen. Wat hebben we gezien: The big five: OLifant, Leeuw, Neushoorn, Buffel en Luipaard.
De laatste wel gezien, maar zoals eerder ook weer NIET op de foto kunnen krijgen. Om Milan bezig en alert te houden hadden we hem de kruisboog NERF beloofd als hij het luipaard zou zien. Wetende hoe moeilijk dit is, was ik in de veronderstelling dat we hem daarmee de hele vakantie wel zoet zouden kunnen houden. Maar nee, de smurf ziet hem al op de derde dag!!! Maar: zo zie je 'm, en een tel later is tie weg....
Verder ook supergaaf een leeuw met een net gevangen wrattenzwijn gezien, super kicken!! Verder hordes impala's, zebras, giraffen, nijlpaarden, krokodillen, bavianen, blauwaapjes en de nodige vogels. SUPER!!! Het Kruger park is echt een droombestemming!!
Van Berg en Dal naar Letaba, weer 200 km naar het noorden, van Letaba naar Punda Maria, waarbij we de steenbokskeerkring overgegaan zijn. Het is hier, 400 km noordelijker dan Joburg ook warmer, zowel overdag als 's nachts. Overdag is het nu boven de 30 (was 25) en 's nachts zelfs aangenaam, we hoeven hier geen mutsen, wanten en dassen meer aan als de zon ondergaat en kunnen zonder de dikke onesies in de slaapzak.
Op deze camping wel zeer diefachtige apen: als de auto open staat en je bent een paar meter ervanaf zitten ze er al in om eten te stelen. Zo vandaag een ei en een korst brood kwijtgeraakt... Milan is al verder aan het oefenen met de katapult...
Morgen wordt weer een reisdag, met een nog onbekend overnachtingsadres. De dag daarna gaan we de grens met botswana over.

1. Erika:
    24 juli 2016
    Tja, zo'n kruisboog NERF is ook wel een flinke incentive. Dan kan ik me voorstellen dat Milan zijn oogjes goed open houdt!

Super leuk om te lezen wat jullie mee maken. Nog een goede verdere reis gewenst. Groetjes en speciaal van Hannah aan Amara.